Kata Hubung
1) Digunakan untuk menghubungkan kata dengan kata, frasa dengan frasa dan ayat dengan ayat
2) Contoh:
a) Emak membeli baju dan seluar (penggabungan kata)
b) Ali kurus tetapi tidak boleh berlari (penggabungan frasa)
c) Ali mengemop lantai sementara Ahmad mengelap tingkap (penggabungan ayat)
3) Kata hubung terbahagi kepada tiga jenis, iaitu
a) Kata hubung gabungan
b) Kata hubung pancangan
c) Kata hubung berpasangan
Kata hubung gabungan
|
Contoh
|
Atau
|
Saya hendak makan mee atau nasi lemak
|
Dan
|
Saya dan adik bermain di taman
|
Lalu
|
Dia masuk ke bilik lalu menyalin pakaian
|
Lantas
|
Saya bangun malas dan lantas ke dapur
|
Sambil
|
Bapa mendengar radio sambil membaca surat khabar
|
Maka
|
Apabila melihat polis telah pergi semuamaka dia pn keluarlah
|
Serta
|
Ali, Abu serta Ahmad tidak hadir ke sekolah
|
Tetapi
|
Saya rajin tetapi saya tidak pandai belajar
|
Sebab
|
Ali sedih sebab kucingnya belum pulang lagi
|
Kalau
|
Kamu akan dipenjara kalau melakukan kesalahan
|
Supaya
|
Kita harus mandi selalu supaya kelihatan bersih
|
Kemudian
|
Sila baca soalan kemudian mula menjawab
|
Malahan
|
Saya disini baik sahaja malahan kamu
|
bahkan
|
Bahkan kamu menang saya, saya akan berusaha lebih kuat lagi
|
Kata hubung pancangan
|
Contoh
|
Agar
|
Saya berharap agarkamu dapat dating
|
Apabila
|
Saya terkejut apabila mendengar berita itu
|
Bahawa
|
Saya yakin bahawa cerita kamu adalah benar
|
Biarpun
|
Biarpun dia mengatakan saya, saya tetap betul dalam hal ini
|
Hingga
|
Saya belajar hingga ke peringkat universiti
|
Jika
|
Jika kamu larang saya, kamu akan terima padahnya
|
Kecuali
|
Jawab semua soalan kecuali soalan dua
|
Kerana
|
Dia sakit hati kerana kenakalan anaknya
|
Ketika
|
Ketika menunggu kamu, saya hampir tertidur
|
Lantaran
|
Lantaran kes ini, saya rasa Ali bersalah
|
Manakala
|
Saya membaca buku manakala adik sedang bermain
|
Meskipun
|
Dia berasa mengantuk meskipun malam itu baru pukul lapan
|
Sebelum
|
Sebelum melintas jalan raya, pelajar itu melihat ke kiri dan ke kanan dahulu
|
Sejak
|
Sejak dia berpindah rumah, perangainya sudah berubah
|
Sehingga
|
Kamu hendaklah menyiapkan kerja sekolahsehingga habis
|
Sekiranya
|
Sekiranya dia dating, berikan nota ini kepadanya
|
Selagi / seraya
|
Selagi/Seraya ayah tidur, jangan buat bising
|
Semenjak
|
Semenjak kematian ibubapanya, kehidupan dia tidak teratur
|
Sementara
|
Dia bekerja sambilan sementaramenunggu keputusan SPM
|
Setelah
|
Setelah kerja sekolah siap, kamu pergi mandi dahulu
|
Selama
|
Selama ini saya mencari kamu
|
Tatkala
|
Tatkala itu anak miskin itu pun masuklah
|
Walaupun
|
Walaupun letih, diselesaikannya juga kerja itu
|
Sungguhpun
|
Sungguhpun buta, orang Itu mampu berdikari
|
Yang
|
Saya adalah seorang pelajar yangcemerlang
|
Jikalau
|
Jikalau kamu pergi, saya pun akan pergi juga
|
Andai
|
Andai kata, kamu yang merosakkan pintu itu
|
Untuk
|
Saya berbuat begitu untuk kebaikkan kamu
|
Kata hubung berpasangan
|
Contoh
|
Baik…ataupun
|
Baik kamu mengaku ataupun kamu dipukul
|
Baik…baik
|
Baik Ali baik adiknya samasama pintar.
|
Baik…mahupun
|
Baik lelaki mahupun perempuan sama-sama bergotong royong membersihkan balai raya itu.
|
Bukan saja…bahkan juga
|
Ali bukan saja nakal bahkan juga selalu ponteng sekolah
|
Bahkan saha…tetapi juga
|
Ali bukan saja nakal tetapi juga pandai belajar
|
Jangankan…pun
|
Jangankan sepuluh ringgit, seringgit pundia tak ada.
|
Sedangkan…apatah lagi
|
Sedangkan dia seorang yang malasapatah lagi adiknya
|
Semakin…semakin
|
Encik Ali semakin kaya semakinpemurah
|
Sungguhpun…namun
|
Sungguhpun dia rajin belajar namunpeperiksaannya tetap gagal
|
Sungguhpun...tetapi
|
Sungguhpun badannya gemuk tetapi dia kuat berlari
|
walaupun...namun
|
Walaupun dia buta namun dia tetap gigih berusaha
|
sedangkan...inikan pula
|
Sedangkan Gunung Kinabalu terdaki olehnya inikan pula Bukit Larut
|
Sama ada…ataupun
|
Guru Besar meminta sama ada bapaataupun ibu murid hadir ke Sekolah
|
Kian…kian
|
Kian lama kian banyak orang ke sana
|
Entah…entah
|
Khabar anghin itu entah betul entah tidak
|
Bukan…sahaja malah
|
Ali bukan sahaja nakal malah suka ponteng sekolah.
|
No comments:
Post a Comment